www.rinunim.co.il


Deprecated: Function split() is deprecated in /home/rinunimc/public_html/PrintArticle.php on line 64
עם החזרה ללימודים ממליצים בבי'ח 'כרמל' על תזונה מתאימה ובריאה לתלמידים ובעיקר לילדים הקטנים העולים לכיתה א'. צילום: אלי דדון
דקלה אופיר בירמן מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה ב'כרמל' מסבירה : 'ארוחת בוקר טובה משפיעה באופן ישיר על יכולת התלמיד להיות מרוכז בשיעורים לתפקד בצורה מיטבית ולשפר את הישגיו בלימודים'
דקלה אופיר בירמן .צילום: אלי דדון דובר בי'ח כרמל
הילדים חוזרים לבית הספר לאחר חופשה ארוכה, וזו הזדמנות טובה לסגל להם שיגרה תזונתית בריאה. והאחריות לכך היא כמובן על ההורים.

מסבירה דקלה אופיר בירמן מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה בבי'ח 'כרמל' מקבוצת 'כללית': ארוחת בוקר היא מהארוחות החשובות ביום. אכילה בשעות הבוקר, בין אם לפני ביה'ס או בהפסקה הראשונה, משפיעה באופן ישיר על יכולת הילד לשבת מרוכז בשיעור, לתפקד בצורה מיטבית בבית הספר ולשפר את הישגיו הלימודיים.

ארוחת בוקר מזינה, קשורה עם הפחתת סיכון לעודף משקל והשמנה בהמשך החיים, צמצום מחלות נלוות כגון סוכרת, יתר לחץ דם , כבד שומני ועוד. בנוסף, ילדים שלא מצטיידים באוכל מזין מהבית נוטים לקנות יותר מזונות בעלי ערך תזונתי נמוך כגון: ממתקים, חטיפים ומזון מהיר בדרכם אל או מביה'ס, בקיוסק או במכונות.

כריך הינו המזון הנפוץ ביותר שהילדים לוקחים איתם לארוחות הבוקר בבית הספר. הוא משביע וניתן בקלות להפוך אותו לארוחה בריאה ומזינה. רצוי להכין אותו מלחם שהילד אוהב, והמלצה היא להכין את הכריך מלחמים מדגנים מלאים או מלאים בחלקם. חשוב שהממרח יכיל רכיבי תזונה איכותיים כגון : טחינה, אבוקדו , גבינות, ביצים או ממרחים שהוכנו בבית . מומלץ לצמצם את הצריכה של ממרחים מעובדים בעלי תכולת נתרן ושומן גבוהה וביניהם סלטים מוכנים, נקניקים, מזונות משומרים, גבינה צהובה ועוד.

אחד העקרונות החשובים בתזונה נכונה זה לא לאכול ממתקים על חשבון ארוחות " מעדכנת דקלה. " חטיפי אנרגיה, דגני בוקר וכריכים עם ממרחים מתוקים מהווים "ממתק" לכל דבר ולכן אינם תחליף ראוי ושקול לארוחה מזינה.
ניתן לגוון את הכריך בפשטידת מאפין ביתית או סלט ירקות עם גבינה או ביצה קשה או קוטג' אישי וקרקרים מקמח מלא. או למשל טורטייה עם מילוי גבינות או טונה וירקות או יוגורט עם פירות חתוכים ".

כדי להשלים את המשימה ולהפוך את הכריך לארוחה מנצחת חשוב לשלב לצדו תמיד גם ירקות ופירות צבעוניים, טריים ומגוונים. ילדים לרוב יעדיפו את הירקות בצד כדי ש'לא ירטיבו' את הלחם. בצורה זו ניתן להגדיל את צריכת הירקות היומית ואיתה את כמות הוויטמינים, המינרלים והסיבים שילדנו אוכלים. ללחוצים בזמן ניתן להיעזר בירקות המיני: עגבניות שרי, מלפפונים קטנים, גזרים גמדיים , פלפלים קטנים ועוד.

ולבסוף – יש לשים לב שהאריזה מהווה אלמנט חשוב, במיוחד בילדים.מומלץ להקפיד שהקופסא תהיה אסתטית, תשמור על האוכל שלא ימעך ותמנע ריחות נלווים. כדי לתת לילדים עוד זריקת עידוד הוסיפו לארוחת הילדים
פתק אישי מכם עם מסר או משפט יומי שיעלה חיוך ויעודד את ילכם לפתוח את הקופסא ולהתעניין בה.לא פחות חשוב הוא לצייד את הילדים בבקבוק מים. ולא באף שתיה אחרת. שתהיה לילדים שעולים לכיתה א' ולכל התלמידים שנת לימודים מוצלחת ופורייה', סיכמה דקלה אופיר בירמן מנהלת היחידה לתזונה, יחד עם כל צוות הדיאטנים והדיאטניות של מרכז רפואי 'כרמל'.











התמונות חופשיות מזכויות לשימוש
אביב אלוש הלומדת בכיתה א'

אלון אדנבורג תלמיד כיתה א'

 

הדפסה            חזרה לידיעה