![]() |
ראש העיר חיפה עו'ד יונה יהב והיועצת המשפטית של עיריית חיפה עו'ד ימית קליין. צילום: ראובן כהן דוברות עיריית חיפה |
ממשלת ישראל באמצעות בכיר שריה, שר האוצר, חתמה על הסכם לשקע את הרכבת במקום היחיד בארץ בו היא עוברת לאורך חוף הים – ויש לקיים את ההסכם ולא להתכחש לו"
כך אמר הבוקר (חמישי) ראש עיריית חיפה, יונה יהב, בטרם כניסתו לדיון בבית המשפט המחוזי, אשר עסק בתביעה שהגישה העירייה, בו דרשה להורות למדינה לקיים את התחייבותה לשיקוע מסילת הרכבת.
בין ההתחייבויות: הסכם גישור שנחתם בשנת 2012 בעקבות עתירה של העירייה, במסגרתו התחייבה רכבת ישראל לממן את שיקוע המסילה במקטע פארק הכט, בעלות של 500 מיליון ₪. כמו כן, בשנת 2015 הוחלט לקדם את שיקוע המסילה באזור העיר התחתית בשלב הראשון של פרויקט חזית הים העירונית, בהתחייבות משרד האוצר ורמ"י למימון בסך 1.3 מיליארד ש'ח.
בדיון טענה היועצת המשפטית של עיריית חיפה, עו'ד ימית קליין: 'תוואי מסילות הרכבת הקיים מהווה חיץ גס ומלאכותי בין העיר חיפה לבין חופי הים השוכנים למרגלותיה. חשמול פסי הרכבת באופן עילי לא רק שיחמיר את החיץ, אלא יפגע באופן קשה בכל היבטי הכלכלה, הסביבה, התחבורה והמרקם העירוני של העיר. הפרויקט ייצור מכשול משמעותי לפיתוחה של חיפה ולעתיד העיר כמרכז עירוני ימי ומוביל.
בשל כך, ביקשה העירייה מבית המשפט להוציא צו עשה, המורה לרכבת ישראל לשקע את מסילות הרכבת במקטעי העיר התחתית ופארק הכט כחלק אינטגרלי משלב ראשון של פרויקט החשמול בעיר חיפה, וכן צו מניעה שיאסור על ביצוע עבודות חשמול עיליות במקטעים המיועדים לשיקוע.
****
לאחר הדיון שהתקיים היום בבית המשפט המחוזי בחיפה בנושא שיקוע מסילת הרכבת בחיפה נשמע ראש העיר חיפה, יונה יהב: 'הופתעתי להיווכח עד כמה מתחפרת הנהלת הרכבת בעמדה לבצע חישמול עילי של המסילה ולמנוע את פיתוח פרוייקט חזית הים העירונית ואת הגישה של תושבי חיפה לחופי הים. 'בית המשפט היה קשוב לטענות העירייה ואנו תקווה כי יבין את חשיבותן ויפסוק לטובתה של העיר'.
(גיל מלר)