'זמר הפאנק ועוד סיפורים' מאת ליאור צלרינג.הפצת הספר: איפאבליש. כתבה: רונית קיטאי

בזמן ש'זמר הפאנק ועוד סיפורים' ראה אור, נמצא בימים אלה מחבר הספר ליאור צלרינג (47) בקנדה, שם הוא עובד עבור חברה ...קפריסאית. הוא מחלק את זמנו בין ישראל וליתר דיוק בין חיפה עיר הולדתו, לבין קנדה ,והוא נשמע בן אדם בלתי שגרתי לחלוטין עם כשרונות בתחומים שונים ומגוונים

פורסם ב: 07/12/2023 09:19

ליאור צלרינג. צילום: פרטי
אומר ליאור צלרינג: 'המלחמה העבירה את הפוקוס שלי אל זירות המדיה החברתית. אני מתנדב במספר גופים שמייצרים תוכן הסברתי, מעלה בעצמי תוכן ומוצא את עצמי נלחם במשך שעות בפייסבוק ,בפייק ניוז ובהסתה המטורפת שם. אני באמת לא מבין איך מארק צוקרברג שהוא יהודי נותן במה למה שהולך בפייסבוק.

ליאור צלרינג נשוי ואב לשלושה,אשר חלק ממשפחתו חי בישראל וחלק אחר בקנדה, מוצא קרן אור שבימים אלה יצא לאור ספרו 'זמר הפאנק ועוד סיפורים' המופץ בחנויות הספרים המקוונות ברחבי הארץ, אך לא העיתוי מן הסתם. ספרו החדש מודפס בפורמט ייחודי על דפים בצבע שחור ללא כל קשר למצב הרוח ה'שחור' ,עם איור צבעוני עבור כל אחד מ-15 סיפורים קצרים, מרתקים ומפתיעים בעלי קצב מהיר.

מוסיף ליאור צלרינג: 'בימים אלו אני עובד על ספר חדש אבל המצב החדש בהחלט מטריד והמלחמה יצרה מציאות קשה מאוד בישראל, ובעקבות הבקשה של 'איפאבליש', חברת ההפצה של ספרי החדש, הוא פתוח בחינם בימים אלו.

מהיכן שאבת את הרעיונות לסיפורים שלך ב'זמר הפאנק ועוד סיפורים'?

'ניסיתי לייצר רובד רעיוני עמוק יותר אבל הסיפורים בו בידיוניים לגמרי ומתארים סיטואציות שונות שבהן אנו עלולים להיתקל מדי יום.תמיד יש טוויסט מסוים שהופך אותן לבדיוניות ומוגזמות, כך למשל בסיפור 'סנדוויץ' טוניסאי' סיפרתי על חנות סנדוויצ'ים הקורסת בשל חוב של טייקון שלא רוצה לשלם, מפה לשם הסיפור מסתיים בכך שהטייקון הופך לעובד מטבח בצפון קוריאה. זה סיפור על נקמה של הקטן מול הגדול אבל הדרך לשם מעניינת מאוד.

בסיפור 'מסיבת פרישה' מודיע באטמן לג'וקר שהוא פורש ולא רוצה להיות יותר גיבור-על. שניהם יוצאים לסיבוב בילוי בעיר, ובסופו של הערב הם מבינים שהסכסוך ביניהם מביא הרבה כסף לאולפנים ולכן אף פעם לא יתנו להם לפרוש. פה מדובר על האנשים שמושכים בחוטים ויוצרים סכסוכים בשביל הרווח האישי שלהם, כך שגם גיבורי העל חייבים משהו למישהו שמעליהם. בסיפור 'הצ'אט' אני נכנס לוויכוח עם מישהו בפייסבוק, ומטבע הדברים זה תמיד הופך לאסקלציה עד שזה מגיע למצב שבו כולם מבינים שעדיף לרדת מהעץ. במקרה של הסיפור הוויכוח הוא כמובן בדוי, אבל לצערי פעמים רבות אני מוצא את עצמי בוויכוחים אינסופיים בפייסבוק על כל נושא'.

צלרינג גדל בוונצואלה שאליה עברו הוריו בעקבות הצעת עבודה שקיבל אביו שהיה מהנדס. באותן שנים הייתה ונצואלה מדינה תוססת ומתקדמת, רחוקה שנות אור ממצבה הנוכחי. לדבריו 'עשינו שם שני סיבובים: אחד במשך כשש שנים ולאחר מכן חזרנו לישראל, וכשהייתי בן 11 היינו שם שנתיים נוספות. באותן שנים למדתי בבית ספר אמריקני ונחשפתי לתרבות הסקייטבורד שהפכה להיות מרכז עולמי לשנים רבות וגם כיום. רוב חיי גדלתי בחיפה, שהיא מקום נחמד וקטן אבל בהחלט מיינסטרים. את רוב שעות היום ביליתי ברחוב עם הסקייטבורד. בסופי שבוע ביליתי לא מעט בדרכים והייתי בדרך כלל במרכז הארץ, שם הסצנה הייתה גדולה ומעניינת יותר

גדלתי ברח' אביגיל הצמוד לרח' שמשון ולמדתי בבי'ס עירוני ה'. לאחר מכן עקרנו לרמת אלמוגי שם אני מתגורר גם כיום כשאני נמצא בארץ. היו לי גם כמה שנים של מגורים בתל אביב כאשר לימדתי במספר מוסדות וביניהן 'שנקר', 'בצלאל' וגם עבדתי באותה תקופה במחלקת ההבאה לדפוס של 'ידיעות אחרונות'.


באיזה גיל התחלת לעבוד?

'בגיל 13 עקב הצורך המתמיד שלי בציוד סקייטבורד, אמי סידרה עבודה במשרד פרסום מקומי בחיפה, שם הכרתי לראשונה את עולם העיצוב ומחשבים והתאהבתי בו. התמחיתי בעיקר בנושאים טכניים כולל תכנות אינטראקטיבי, אבל עם השנים ועם ביקורת בונה שקיבלתי ממעצבים טובים יותר הצלחתי להעשיר את הידע הרב שלי בעיצוב. לימדתי במכללות ובאוניברסיטאות ובמשך תקופה ניהלתי בית ספר לתוכנות עיצוב.

בגיל 22 הקמתי את המגזין 'אדרנלין' עם אנשים נוספים. זה היה מגזין המוקדש לתחום הגלישה והסקייטבורד בישראל, ולדעתי היה לו אימפקט בסצנה המקומית. הוא כלל גם אתר אינטרנט והפקות של סרטים ותחרויות שהייתי שופט בחלקן הגדול. זו הייתה תרומתי הצנועה לענף שעיצב אותי, ושמחתי לעשות זאת עד שהבנתי שצריך להמשיך הלאה.

באותו זמן גם עבדתי ב'ידיעות אחרונות' והייתי מרצה בתחום התוכנות הגרפיות במספר מכללות, משהו שהתחלתי עוד כנער והתמדתי בו. הנושא היה די חדש כך שהיה לי יתרון, ועם השנים הרחבתי את תחום העניין שלי לפרסום באינטרנט וניהול פרוייקטים דיגיטליים ופיתחתי גם לא מעט אפליקציות ומשחקים.

בתחום העיצוב למדתי שאם רוצים להעביר מסר, אין דרך נכונה או לא ולמעשה צריך לבנות בעצמך את הדרך להעברת המסר. בסופו של דבר זאת הדרך שלך ואתה צריך להסביר ולהבין את הלוגיקה שהינחתה אותך. כשאתה עושה דברים מסחריים יותר יש כל מיני חוקים וכללים ונושאים הקשורים לקומפוזיציה ולטיפוגרפיה שאתה רוצה להיצמד אליהם, וכך אתה יכול לזהות עבודה מדויקת מול כזאת שהיא לא.

אישית אני מעריץ מעצבים שהיו קצת שונים כמו ג'יימי ריד שנפטר השנה, וולפגנג ויינגרט ומעצבים מזרם הדאדאיזם. עבודותיהם נשענות על אידיאולגיה ועל רעיון עמוק, שזה לדעתי אחד הדברים החשובים בעיצוב. כיום זה לא תמיד ככה כי כולם מחפשים עיצוב נקי ומעריצים את 'אפל'. בעיניי זה משעמם, הלוגואים של חברות ההייטק נראים אותו הדבר. זה אמנם נראה מקצועי אבל פשוט משעמם.


לפני כשנה הוצאתי לאור עם ארתור רשקובן ספר בשם 'ספריי ים תיכוני' המתעד את הגלישה הישראלית ומציג את התמונות הטובות ביותר שצולמו על ידי צלמי גלישה ישראליים מובילים בין השנים 2022-2012. זה היה פרויקט מעניין ומורכב ולדעתי יצא ספר מוצלח מאוד'.


הוא השתתף בכתיבת מספר ספרים בנושא תוכנות, שאין לו עותקים מהם, ובעקבות התזה שלו הוציא לאור בשנת 2015 ספר על הגנת קניין רוחני של חוויית משתמש של תוכנות שאותו ניתן למצוא באתר בורסי ומעיד: 'זה ספר שיעניין מספר מצומצם של אנשים ויהיה יעיל מאד לאנשים שסובלים מנדודי שינה: קוראים עמוד אחד והם נרדמים לשבוע', הוא מתבדח.

לדבריו 'הסקייטבורד מקדש אינדיווידואליזם ומקוריות. למרות שמדובר בפעילות חברתית ואתה חלק מהקהילה שלמה, היא בעצם דוחפת אותך להיות מי שאתה ולהיות בעל חשיבה מקורית. הסקייטבורד מלמד אותך להיכשל וגם אתה צריך להיות קצת קשוח כי אתה נמרח לא מעט. מי שנשאר שם הרבה זמן משלם מחיר. אני שברתי שיניים, יד וקרסול ויש לי שתי פלטינות מושתלות והשלמה של שן שנעשתה ע'י רופא צבאי ומחזיקה מעמד עד היום. זו ההזדמנות להודות לו על העבודה המצוינת.

הוא מגלה כי בספרו 'זמר הפאנק ועוד סיפורים' יש השפעות מכל התחומים שהוא מתעניין בהם: מוזיקה, אומנות, טכנולוגיה, עיצוב וסקייטבורד. 'הסיפורים בספר קצרים ורזים בקצב מהיר והרעיונות שלהם קצת הזויים, אבל תמיד יש להם שכבה עמוקה יותר. הם מבוססים על תרבות הפופ, כשהכתיבה היא פשוטה ולא מתיימרת בעיקר משום שאני לא סופר אלא מישהו שהעלה כמה רעיונות על הכתב ולמזלו גם מצא עורך מוכשר כמו ינון קחטן, שהיה מוכן לעזור להפוך אותם לקצת יותר קוהרנטים'.

אומר ליאור צלרינג: 'העיצוב של ספרי החדש בהחלט מושפע מעיצוב מלוכלך ולא קוהרנטי. רציתי שהוא יהיה גס ושיהיו בו טעויות עיצוב, כי פשוט חשבתי שזה מתאים לקונספט של הספר שהכתיבה בו מחוספסת ולא נקייה. כל השאר מחובר לכל מה שציינתי. לא עקבתי אחרי אף אחד ואני לא בטוח שהספר קשור לאיזה זרם. לא היה לי מודל לחיקוי או השראה והכול זרם אליי מהעולמות שאני מתעניין בהם. זה לקט סיפורים שאני מקווה שישפיע על הקוראים לכאן או לכאן'.


הוא עבר הכשרות רבות בתחומים שונים: פיתוח, ניהול פרויקטים ,אומנות, אוצרות ואפילו מוזיקה. 'אני תמיד בתוך קורס או אחרי קורס וגם כתבתי מספר רב של קורסים לבית הספר לעיצוב שבבעלותי Masters Design Lab. זה בית ספר לעיצוב אונליין שפונה לקהל בינלאומי. לא מזמן הוא קיבל מספר אקרדטציות הקשורות לרמת ההוראה ואני בהחלט גאה בו'.

מהי ההשכלה שלך מעבר ללימודיך בבי'ס התיכון עירוני ה' בחיפה?

'למדתי למספר תארים אקדמיים: בסוציולוגיה ובמדע המדינה. הנושאים הפוליטיים תמיד עניינו אותו, ומי שהאיר את עיניו בנושא היה זמר בשם ג'לו ביאפרה, שהיה הזמר וכותב המילים הראשי של להקת הפאנק THE DEAD KENNEDYS.

הצורה הבהירה שבה הוא הסביר את המנגנונים המושחתים של השלטון בארה'ב והציניות שבה הוא תיאר חלק מדברים אלו עיצבו את תפיסת עולמי. את התוצאות של ממשלים כושלים ואינטרסנטים ניתן לראות בכל יום בכל העולם. למעשה את הסיפור 'זמר הפאנק' שעליו נקרא הספר כתבתי עליו.

שני התארים הנוספים שלי הם במשפטים בעקבות התואר השני שלי אך מעולם לא ניגשתי לבחינות לעריכת דין כי לא רציתי מעולם להיות עורך דין. הלימודים נועדו רק להיות ברובד הפילוסופי של המשפט, ואני שמח שעשיתי אותם כי למדתי ממרצים מצויינים', מסכם ליאור צלרינג.

133 עמודים.

כתיבה ועיצוב הספר: ליאור צלרינג

עריכה ספרותית: ינון קחטן

בין הסיפורים : גורדון (רמזי.ר.ק.) ואני, זמר הפאנק, דוד והדג, סנדוויץ' טוניסאי, מלחמה, זמר דיכאון, עוד בורג במערכת, הקלטת, אשם, אני שחקן אני, הנזיר, כלב, הצ'אט, סוכנת Z, מסיבת פרישה.
'זמר הפאנק ועוד סיפורים' מאת ליאור צלרינג

איור לאחד הסיפורים בספר'זמר הפאנק ועוד סיפורים'. איור: ליאור צלרינג

שלח לחבר להדפסה

כתבות נוספות במדור ספרים חדשים :
*   בין לבין מאת אל-עד קניגסברג כהן. ליווי...
*   כסף איך לנצח את המשחק מאת ניסן בן טורה...
*   שמונה חודשי שבי והחיים שאחרי' מאת...

אינדקס אתרים  
SSD בניית אתרים

הוסף למועדפים