'מציאת היהלום הפנימי ומודל ארבעת הקודקודים' מאת ורד גרנדיר פרוכטמן, לשעבר מאפרת אופנה. הוצאת 'עוגן ספרים'. כתבה: רונית קיטאי

ורד גרנדיר פרוכטמן, מפתחת מודל מציאת היהלום הפנימי, היא מאמנת מנטלית ומנחת קבוצות בגישה המשלבת NLP, גשטלט ודמיון מודרך. זו עבורה קריירה שלישית שהתהוותה מתוך הרצון לחיות חיים מדויקים יותר המותאמים ליכולות ולכישרונות הגלומים בה. יש לה סיפור חיים שיכול 'להתלבש' על מספר נשים ויש לה כשרון גדול להמציא את עצמה כל פעם מחדש

פורסם ב: 19/11/2021 15:36

ורד גרנדיר פרוכטמן. צילום: בנימין לפיד
שאלתם את עצמכם פעם: אם אתם באמת חיים את החיים שעליהם חלמתם? מה יאפשר לכם לצמצם את הפער בין הרצוי למצוי בחייכם? כיצד ייראו חייכם אם תנצלו את מרב היכולות, הכישרונות והמשאבים שלכם? והאם הבחירות שלכם בחיים מושפעות מנורמות חברתיות או מהקשבה לנטיות הלב שלכם?

ורד שהעדיפה לצייר במקום ללמוד מתמטיקה שלא יכלה לקלוט, ואמה שהיתה מורה למתמטיקה התקשתה לקלוט איך אפשר לא לאהוב ולשלוט בכך, אך איפשרה לבתה לעוף לדמיון שלה ולצייר וזה מה שהציל אותה. בשפה המדמה אימון ורד גרנדיר פרוכטמן כתבה את ספרה 'מציאת היהלום הפנימי' כדי להביא אתכם לעיצוב הגרסה החדשנית והמלוטשת שלכם מתוך זיהוי הכישרונות והנטיות שאיתם הגעתם לעולם. צאו בעזרתה למסע התבוננות פנימית שיוביל אתכם מהמרחב העכור לעבר המרחב המלוטש באישיות שלכם ויאפשר לכם להגשים את החיים שעליהם אתם חולמים.

המפתח למימוש עצמי טמון במודל שאליו תיחשפו בספר. תתבקשו לצאת לדרך וליצור לעצמכם הרגלים מעצימים ודפוסים חדשים באמצעות תרגילים וכלים המשולבים בסוף כל פרק ובאמצעותם תקבלו הזדמנות ללטש את היהלום הפנימי הגלום בכם. מודל ארבעת הקודקודים יהווה עבורכם את מפת הדרכים ואת המצפן במסע הליטוש העצמי.
היכרות עם הקודקודים:

קודקוד הנראות שאחראי על נראות הגוף, דימוי עצמי ויצירת רושם ראשוני שמעודד התקרבות. אל נשכח, שהנשמה מתגוררת בתוך גוף ואותו יש ללטש.

קודקוד הקול שהוא התקשורת עם עצמנו ועם הסביבה מתקיים בשלושה ערוצים.

הקול הפנימי - אינטואיציה.

הקול הסביבתי - תקשורת ישירה ומקרבת עם הסביבה.

קול החותם – ערוץ ביטוי אישי התורם ערך חברתי לסביבה הקרובה ולעיתים גם לאנושות. להשמיע את הקול שלנו זו זכות וכל שעלינו לעשות הוא ללמוד ללטש ולדייק אותו.

קודקוד המשאבים – קודקוד שמכיל בתוכו את הכישרונות, היכולות והנטיות המולדות של כל אחד מאיתנו, ואם נדע ללטש אותם ולפתח אותם נחווה מצוינות והצלחה במסלול חיינו.

קודקוד הערכים – ערכים מהווים חיבור אנושי לסביבה שלנו.

יחסים ללא אמת, ללא יושרה, ללא אהבה, ללא אכפתיות, ללא כנות, ללא נתינה וללא חמלה , אין בהם טעם. במקום שבו אין חיבור ערכי נקבל את ההפך. ליטוש עולם הערכים האישי יסייע בדיוק עצמי שלכם ושל מערכות היחסים שלכם. משימת חייו של אדם שזיהה את קודקודיו היא לשמור על איזון ביניהם כמו להטוטן בקרקס, על מנת לאפשר לעצמו את המופע הססגוני של הפוטנציאל שלו באמצעות ארבעת קודקודיו.

הסתקרנתם? צאו לדרך לזיהוי היהלום הפנימי וליטושו? אל תשכחו שהחיים כבר התחילו.

אז כיצד כל זה התחיל? בעשור האחרון החלה ורד לפתח מודל מציאת היהלום הפנימי לזיהוי חוזקות וכיום אפשר למצוא אותו במאמרים שכתבה לאורך התקופה ובמאגר התוכניות הבלתי פורמליות של משרד החינוך, תוכנית מס' 5420.

כיום היא עוסקת בהנחיית קבוצות, אימון אישי וקבוצתי, ייעוץ זוגי והעצמה אישית למבוגרים ולבני נוער על פי המודל שבפיתוחה, וכמו כן מרצה וכותבת מאמרים בנושא כשהיא חורטת על דגלה את ייעודה בזיהוי ובפיתוח היכולות הגלומות בבני אדם, גדולים וקטנים, בגרסה ייחודית לכל אחד ואחת מהם.

מסתבר שכל מה שהיא עושה מבוצע על הצד המקצועי ביותר.במשך שנים ורד גרנדיר פרוכטמן עסקה בעבודת איפור מקצועית ברמה הגבוהה ביותר בניו-יורק ובמקומות נוספים בעולם, כאשר על לקוחותיה נמנות שחקניות ודוגמניות ידועות מאוד וביניהן: ג'וליאן מור, נעמי קמפבל, האלי ברי, ג'יזל, קלי פרגסטון, וגם עבור תצוגות אופנה יוקרתיות של
מעצבים כמו: דונה קארן, ג'ורג'יו ארמני ועוד.

עבודות איפור רבות שביצעה פורסמו במגזינים ידועים: Marie Clair"", ,"Vogue", "Cosmopolitan"ואחרים. עכשיו כשהיא חיה בישראל זה מכבר, היא מספרת על יחסי האהבה-שנאה שניהלה עם עולם האופנה, שבזכותם פנתה לעולמות הטיפול והפכה למאמנת מנטלית.

את הסיבה לכך אפשר למצוא בספרה 'מציאת היהלום הפנימי ומודל ארבעת הקודקודים' שהוציאה לאור בימים אלה. זהו ספר אשר לדבריה עוסק בזיהוי חוזקות ומאפשר לעצב גירסה מדויקת יותר של עצמנו בעזרת שינוי תפיסתי והתנהגותי, ואף ערכות ייחודיות לאימון אישי המסייעות ליצור דפוסי התנהגות חדשים . 'מאחורי כל דוגמנית מצליחה וסלב עומדים אנשי צללים שתפקידם למלא את הצרכים ואת הדרישות של אותו טאלנט.

אותם אנשי צללים משלמים מחיר כבד על היותם שקופים. לעתים הכוכב הוא הצלם ולעתים הכוכב הוא הדוגמנית או הסלב. פעמים רבות הם קפריזיים, מלאי אגו וכתוצאה מכך אנשי הצוות שסביבם הופכים למעין נתינים קטנים העסוקים בריצוי גחמותיהם ומלאכה זו הופכת אותם לאנשי צללים, מעגל של משרתים ואדונים סביב גחמות הקשורות לדרישות קפריזיות מסוגים שונים: החל מהתערבות לגבי סוג הקייטרינג ביום צילומים, המשך בקפריזות קטנות בנוגע להרגלים וכלה בדרישות מוזרות הקשורות לנראות ולפרטיות'.

ורד גרנדיר פרוכטמן, מאפרת אופנה לשעבר הגיעה לניו יורק בעקבות הקריירה ונשארה בעיר הזוהר שמתעתע לא אחת והיא יודעת כי היתה שם במשך שבע שנים. במהלך אותה תקופה היא ניהלה יחסי אהבה-שנאה עם עולם האופנה וכדי להחלים מהצלקות הרגשיות, שנותרו בה מעולם האופנה ואינן פוסחות על מי שהופך לחלק ממנו במשך שנים, היא פנתה לעולם הטיפול.

היא מספרת בגילוי לב על כל מה שלא נאמר בדרך כלל בכל הנוגע לסלבריטאים, לדוגמניות ולתרבות הסגידה וההערצה המעודדת ביטול האחר לטובת הכוכב העולה החדש. היא חייבת למלחמת המפרץ הראשונה את תחילת הקריירה כמאפרת טלוויזיה במהדורת החדשות של ערוץ 2 הניסיוני.

היא החלה לעבוד כמאפרת האישית של מגישת המהדורה המרכזית דאז אורלי יניב במשך שנים עבדה כמאפרת טלוויזיה בתוכניות רבות. 'תקופת המלחמה הייתה סוערת, ולכן ההזדמנות שנוצרה עבורי באולפנים חשפה אותי לאנשי צוות רבים שבדיעבד השפיעו על הקידום שלי. עד מהרה קיבלתי הצעה לאפר בתוכנית 'שישי חי' עם מירב מיכאלי, כיום שרת התחבורה, ולצדה נעה ירון ואורלי ברבי שבהמשך החליפו אותן אלונה פרידמן ומיכל גוטליב. אחת המנחות התחילה אז תהליך של חזרה בתשובה, ומשבוע לשבוע ראיתי כיצד הבגדים שלה מתארכים, השיער נאסף עד לבסוף היא פרשה. זו הייתה נעה ירון שחזרה בתשובה'.

במקביל, היא פנתה ללימודי תואר ראשון בלימודי בימוי תיאטרון ובסיומם עבדה כמנהלת הצגות בתיאטרון הלאומי 'הבימה'. כסטודנטית בסמינר הקיבוצים המשיכה להתפרנס מהאיפור, ואף השתלבה כמרצה מובילה באקדמיה לאיפור בה למדה. לאחר סיום לימודיה האקדמיים, עבדה ורד כמנהלת הצגות ב'הבימה'. למרות שהייתה אחראית על הפקות גדולות, היא נזקקה להשלמת הכנסה כמאפרת טלוויזיה. השכר שהרוויחה כמאפרת היה כפול ומכופל מזה שהעניקה לה הכשרתה האקדמאית.

לדבריה 'בתיאטרון 'הבימה' עבדתי עם תכנים וניהול הפקות, וגם שם פגשתי פעמים רבות התנהגות סופרסטארית אצל שחקנים מובילים. ההפקה המצליחה ביותר בה השתתפתי הייתה ההצגה 'החייל האמיץ שוויק', שבה 'הבימה' רכשה את שירותיו של שלמה בראבא ככוכב. אני זוכרת תסכול רב בקרב אנשי הצוות ממניירות הכוכב שלו, שכיום אני יודעת שחלקן נבעו מפאניקה אישית אבל אז עדיין לא ידעתי לזהות את מניעיו'.


כשהיא נשאלת לגבי יחסי האהבה-שנאה שחוותה במשך השנים עם עולם האופנה, מספרת ורד על מקרה שממחיש זאת היטב. 'בשנים בהן התגוררתי בניו יורק הייתי מיוצגת בסוכנות איפור מהמובילות בעיר ונבחרתי לאפר עבור מיטב חברות הקוסמטיקה והמגזינים המובילים בעולם. השתתפתי ביום צילומים של מותג איפור בעל שם עולמי לקמפיין פרסום, לקראת השקת מסקרה חדשה. הרבה אנשים השתתפו ביום הצילומים: עשרות אנשי צוות, צלם סטילס וצלם וידאו וצוותיהם, מנהלים אמנותיים ממשרד הפרסום, מנהלי מותג, מאפרת (אני), מעצב שיער, מלבישה, סטייליסט, יועצי תדמית ופרסום, עיתונאים, נציגים ממשרד יחסי הציבור, קייטרינג ודוגמנית אחת יפה, צעירה ואקזוטית מברזיל, עם אנגלית דלה ויופי שאינו נגמר.

למרות שהדוגמנית נבחרה בקפידה מבין עשרות מועמדות, במפגש עם המצלמה התגלו הריסים שלה כלא מספיק ארוכים לטעמו של הצלם. חשוב להבהיר שתהליך זה מורכב מכמה ניסיונות איפור בבוקר הצילום הנקראים: TEST שמטרתם לבחון את המראה מול המצלמה. מתחילים לצלם רק לאחר שהצוות מאשר את המראה.

מסתבר שהדיווה האמיתית ביום הצילומים היה הצלם הקפריזי, בעל שם עולמי ואישיות נוירוטית, קולנית ובלתי נסבלת שהיה מלווה ב-13 אסיסטנטים. כבר בTEST- של האיפור הראשון הוא עשה סצינה שלמה ודרמטית שהנושא העיקרי שלה הוא: מי האידיוט שבחר דוגמנית עם ריסים דלילים? אני כמובן התגייסתי למלאכה ומיד הדבקתי סט ראשון של ריסים מלאכותיים, לקו הריסים של הדוגמנית.

למרות שחלפו שעות של צילומים, הצלם עדיין לא היה מרוצה מסמיכות הריסים ומאורכם. הוא העיר הערות ציניות, עם הזמן זה עבר להתנהגות יותר מוחצנת ולבסוף הגיע לשאגות זעם. כולם חטפו ביקורת נוקבת , מהראשון ועד האחרון בצוות. בינתיים המשכתי להדביק עוד ועוד ריסים מלאכותיים. בתום יום הצילומים היו על ריסיה של הדוגמנית שישה סטים של ריסים מלאכותיים צפופים וסמיכים שהדבקתי. התוצאה הייתה מרשימה, אך לא היה כל קשר בין יכולות המוצר לתוצאה הסופית. כעבור מספר חודשים, המודעה התפרסמה והתנוססה מעל דפי מגזינים מובילים ושלטי חוצות. הכותרת בישרה על השקת מסקרה חדשה עם טכניקה חדשנית של עיבוי ריסים'.

מה הרגשת כשראית את המודעה עם התמונה של הדוגמנית שאיפרת ועיבית את ריסיה?

'לבי נחמץ, חשתי שאני שותפה לבלוף וליצירת ציפייה על בסיס מציאות שלא קיימת. תהיתי לעצמי כמה נערות ונשים ימהרו לרכוש את המסקרה המופלאה בעקבות הקמפיין. למרות דקות ארוכות של משיחת המסקרה, התוצאה תהיה דלה מאוד. האכזבה שכל אחת תחוש תיצרב בזיכרונה הרגשי. כשפניתי לעולמות הטיפול נדהמתי לגלות המון שנאה עצמית וחוסר קבלה עצמית אצל רוב הנשים, דווקא לצעירות וליפות שבהן. חוסר היכולת לקבלה עצמית מתבססת על קשיים בקבלת הנראות, ברוב המקרים, שיש בכוחם להשפיע על מבנה האישיות ועל תחושת מסוגלות. אותו חוסר קבלה עצמית נבנה ברובו מהמסרים, שמגיעים מעולמות המדיה והאופנה המקדשים רזון, נעורים וסוגדים ליופי, ואף מחלחלים לתודעה ונוגסים בדימוי העצמי'.


במשך השנים איפרה ורד גרנדיר פרוכטמן שחקניות ודוגמניות אשר הבולטות ביניהן: ג'וליאן מור, נעמי קמפבל, האלי ברי, ג'יזל, קלי פרגסטון (שחקנית קולנוע ואשתו המנוחה של השחקן ג'ון טרבולטה) ועוד. במהלך שנות עבודתה בניו-יורק היא איפרה עבור תצוגות אופנה יוקרתיות של דונה קארן, ג'ורג'יו ארמני, אנה סואי, אוסקר דלה לה רנטה ורבים אחרים. מאותן תצוגות אופנה היא זוכרת במיוחד את שבוע האופנה בניו-יורק, שהיה מתקיים פעמיים בשנה כשלכל תצוגה היו כוכבים: המעצב/ת ודוגמניות מובילות בודדות, "ואילו כל השאר נדרשו להקטין את עצמם ולספק את הסחורה. המאפרים, מעצבי השיער, המלבישות, הקייטרינג, חברת ההפקה ואף העיתונאים נדרשו לקריאות התפעלות וסגידה – מבלי שזה נאמר. היה ברור מיהם בעלי הגחמות ומיהם המרצים. מאחורי הקלעים באותן תצוגות היו הרבה לחצים ומתחים, ולא פעם שאלתי את עצמי כיצד ייתכן שעולם האופנה מתייחס לעצמו ברצינות יתרה ואנשים שוכחים שמדובר באופנה ולא בחיי אדם/.

כשעבודות איפור רבות שלה פורסמו במיטב המגזינים: "Vogue", "Cosmopolitan", Marie Clair"" ורבים נוספים, זה היה עבורה חלום שהתגשם. היא התחילה לעבוד יותר עבור קטלוגים אירופיים ואמריקאים בעלי שם והפכה למאפרת מבוקשת. ואולם, ככל שמעגל העבודה שלה התרחב והיא נהנתה מנסיעות עבודה עם צוותי צילום לאתרים אקזוטיים ברחבי העולם ואיפרה בתצוגות אופנה בשבוע האופנה, הצטמצם מעגל חייה הפרטיים. "כשחייתי בניו-יורק חוויתי תסכול עצום, משום שהפכתי לאישה שקופה. הייתי מוקפת דוגמניות יפהפיות, שחקניות עוצרות נשימה, ארוכות רגליים ודקות גזרה וסלבריטאיות מדהימות ביופיין מסביבן פיזזו צלמים, עורכי מגזינים, סטייליסטים ומעצבי שיער, שרובם היו מקסימים והשתייכו לקהילה הגאה הנפלאה וכמובן לא גילו בי עניין. השנים השקופות החלישו אותי ושמחת החיים שלי כבתה. כתוצאה מכך לא חשתי התעניינות של הסביבה בי ולא הרגשתי שמישהו רוצה שאשמיע את קולי. שנותיי בניו-יורק הפגישו אותי עם זעקת האנשים השקופים. הייתי אז גרושה טרייה, ללא זוגיות, לבד בעיר זרה ועובדת בסביבה בה אני נדרשת לרצות קפריזות של אנשים עם אגו רב וחשתי שאיני מצליחה ליצור קשר קרוב ואינטימי עם איש על הסט".
היא קיבלה החלטה לחזור לארץ בעקבות חוויה בלתי נשכחת בסנטרל פארק בניו-יורק. בסוף יום צילומים קיציי היא פסעה בשבילי הפארק, מגוללת לצדה את מזוודת האיפור שלה ומביטה סביבה. 'את עיניי צדה אישה יפהפייה ומטופחת, לבושה בגדי מעצבים ממותגים ומטיילת בפארק עם חמישה כלבלבים קטנים לבושים במקטורנים משובצים של BURBURY . המשכתי להביט בה ואז קלטתי שהיא מתנהגת לכלבלבים כאילו היו ילדיה, ואף קוראת להם בשמות של ילדים.

היה לה מבטא צרפתי כבד והבנתי שגם היא בודדה וזרה בעיר הגדולה, למרות שניכר היה שכסף לא חסר שם. מתוך התבוננות בה הבנתי שאם לא אעצור בזמן את המסע שלי בעקבות הקריירה, זה יהיה הסוף שלי: בודדה, עשירה ובלי ילדים. באותם רגעים קיבלתי החלטה: אם עד גיל 36 לא אצליח למצוא זוגיות שנייה בניו-יורק, אחזור לישראל/.


בתום יותר משבע שנים בניו-יורק, החליטה ורד לבחור בבית ובמשפחה על פני הקריירה. חודשיים לאחר שמלאו לה 36, היא שבה ארצה ברגשות מעורבים ועם תחושת החמצה. עם חזרתה, היא בחרה להיות אקטיבית ופתחה פרופיל באתר הכרויות. היא מודה כי להיות בת 36 המחפשת זוגיות היה סטטוס מורכב, שכלל שנתיים של חיפושים, פתיחת ערוצים שונים והרבה דייטים מתסכלים ומייאשים. כעבור שנתיים הכירה את שי, בעלה השני, ויחד עם בנותיו הבכורות מנישואיו הראשונים הקימו תא משפחתי חם ואוהב והביאו לעולם תאומים.

מתוך חווית השקיפות והצללים האישית שלה, היא פנתה לעולמות הטיפול והפכה למאמנת מנטלית ומנחת קבוצות בגישה המשלבת NLP, גשטלט ודמיון מודרך, ייעוץ זוגי ובהעצמה אישית למבוגרים ולבני נוער לפי מודל ייחודי, שהיא פיתחה לזיהוי חוזקות ומופיע במאגר התוכניות הבלתי פורמליות של משרד החינוך. הספר שיצא לאור בימים אלה 'מציאת היהלום הפנימי - מודל ארבעת הקודקודים',עוסק בזיהוי חוזקות ומאפשר חקירה עמוקה וזיהוי יסודות הפוטנציאל הגלום בנו ומיועד למי שמחפש לעצב גירסה מדויקת יותר של עצמו ולחולל שינוי תפיסתי והתנהגותי.

ורד לא הפסיקה לפתח כלים אימוניים המאפשרים לאנשים להיות המאמנים של עצמם: ערכות לאימון אישי בנושא מציאת היהלום הפנימי וליצירת דפוסים חדשים ושלוש חוברות תרגול שנתיות ליצירת שינוי, שייצאו לאור יחד עם ספרה. לפני כמה שנים הוציאה לאור ספר באנגלית בשם: Make Up Is Not Just About Color שנמכר ב'אמזון' ועוסק בקשר שבין טיפוח להצלחה.

היא מודה כי העיסוק באיפור חידד אצלה את הפער בין מצוי לרצוי, בין מלוטש לבין עכור. עבורה זה היה כלי לזיהוי הפוטנציאל שמשפיע על תחושת המסוגלות. "המטפלת שבי למדה לסמוך על האינטואיציה וחושיי החדים מסייעים לי להתאים כלים נכונים עבור כל מטופל מתוך ארגז הכלים הגדול שברשותי. באמצעות האיפור הבנתי לעומק ששער הכניסה לנפש תחילתו בנראות ובדימוי העצמי.

את ספרה הקדישה ורד 'לאמי האהובה בלה גרנדיר ז'ל, שזיהתה עוד מגיל צעיר את היהלום הפנימי שבי וידעה לאפשר לי את המסלול הייחודי עבורי'.

הסופרת: ורד גרנדיר פרוכטמן.
ז'אנר: עיון.
הוצאה לאור: עוגן ספרים.
מספר עמודים:240 עמודים - 98 ש'ח.
ניתן לרכוש את הספר באתר של המחברת:

www.veredgcoach.com
מציאת היהלום הפנימי - מודל ארבעת הקודקודים מאת ורד גרנדיר פרוכטמן. צילום: יח'צ

ורד גרנדיר פרוכטמן מאפרת דוגמנית בניו-יורק. צילום: אלבום פרטי

שלח לחבר להדפסה

כתבות נוספות במדור ספרים חדשים :
*   'קפה שחור ברכבת אקספרס' מאת מאיר גז...
*   שאלה במתנה מאת שירה נורית נגר. איורים:בעז...
*   'מאחורי מחסן שקים' מאת שמוליק טסלר...

אינדקס אתרים  
SSD בניית אתרים

הוסף למועדפים