מחברים את התעשייה להייטק בעידן הפוסט קורונה והמעבר לעבודה היברידית .כתבה: רוני גלר אליאור. צילום: בר גוטהרץ barpic

האם התעשייה מוכנה לשינוי והמעבר לדיגיטל? את כנס הצפון שהתקיים אתמול יזמו פארק הייטק בר לב בשיתוף חברת PwC ישראל, שולבו דוברים מהתעשייה, גופים ממשלתיים וחברות ייעוץ כמו PwC. מירב מצגר משה, רובי סולימן, טליה גזית , נעמה דרוקמן , לבנה זגורי, רוני אבני, בני אמויאל ועוד

פורסם ב: 14/06/2021 20:44

מירב מצגר משה, טליה גזית ורובי סולימן, צילום: בר גוטהרץ barpic
במסגרת כנס הצפון בנושא דיגיטציה וחדשנות בתעשייה שהובילו פארק הייטק בר-לב וחברת PwC ישראל דנו בחיבור בין ההייטק לתעשייה, במעטפת והמסלולים שהממשלה מציעה לתעשייה, ובתהליך הדיגיטציה בחברות. הכנס כלל פגישות ייעוץ מקצועיות אישיות תוך הענקת כלים מעשיים ומותאמים למשתתפים.

מגפת הקורונה הצעידה קדימה את הכלכלה הדיגיטלית והביאה לאימוץ כלים דיגיטליים על ידי עסקים שונים. בתוך כך, עסקים רבים שלא היו רגילים להשתמש בפלטפורמה הדיגיטלית נאלצו להמציא עצמם מחדש על מנת לשרוד את התקופה והעבירו את פעילותם ל'אונליין'. דו'ח שהוציא לאחרונה ה- OECD אף חידד את העובדה כי תהליך המעבר לדיגיטל צריך להיות חלק מהחלטה ואסטרטגיה מדינית וכי יש לגבש מדיניות מתאימה בה מעורבים גורמים ממשלתיים. תעשיות, ארגונים וגופים שעשו את המעבר לדיגיטל, צמצמו את הפגיעה הכלכלית והבריאותית בהם ואף הצליחו לייצר צמיחה עסקית.

בכנס דנו בחשיבות חיבור ההייטק לתעשייה באמצעות חדשנות טכנולוגית והטמעת כלים דיגיטליים, לצד הזדמנויות עסקיות ואסטרטגיות והוקנו כלים מעשיים ומותאמים שיסייעו לתעשייה להגיע לתוצאות הרצויות.

את הכנס הובילה מירב מצגר משה סמנכ'לית שיווק ופיתוח עסקי פארק ההייטק בר לב שדיברה על החשיבות הרבה בקשר ההדוק בין ההייטק לתעשייה ועל שיתופי פעולה המניבים הפרייה הדדית והתייעלות של שתי התעשיות. שיתופי פעולה אלה מאפשרים פיתוח והטמעת חדשנות ומקדמים התפתחות עסקית.

שילוב טכנולוגיות הייטק בתעשייה מניבים תוצאות עסקיות, ייצוריות וכלכליות. אחת הדרכים לשילוב הינו שיתוף פעולה בין מיזמים טכנולוגיים לבין חברות תעשיה היוצר סינרגיה, מאפשר לכל אחד מהצדדים להתמקד בתחום ההתמחות בו הוא טוב וליהנות מהידע, הניסיון והתשתיות של הצד השני. המיזם מביא איתו התמחות טכנולוגית, ידע ומיקוד בניהול ופיתוח המוצר. התעשייה מביאה עימה לשולחן גב כלכלי, ניסיון וידע בסקיילביליות, בשוק, בתשתיות, לוגיסטיקה ועוד. תערוכת המיזמים הנערכת בכנס נועדה ליצירת חשיפה וחיבורים עם חברות התעשייה.

רובי סולימן שותף וראש תחום ייעוץ והייטק בפירמת PwC ציין בפתח דבריו: 'אין ספק שהמגיפה הייתה כלכלית והשפיעה. אבל, מגזר ההייטק פרח כמו שלא ראינו מעולם בעבר. יחד עם זאת, יש כאן סיכון. ניתן לדמות זאת ל'קטר ההייטק' שמושך את כל המשק. דימוי שיכול להיות נכון אבל עלול להתוות מציאות גם אחרת. אותו קטר יכול להתנתק מהקרונות ופשוט לשרת את עצמו ולרוץ קדימה. זו גם הסכנה ביצירה של שתי חברות נפרדות שעלולות להתקיים במדינת ישראל. הדרך היחידה שבה יוכל קטר ההייטק להמשיך ולסחוב אחריו את הקרונות תהיה כאשר הם יתחברו אליו. בחיבור אליו המשמעות היא שמגזרים נוספים יתחברו אליו – כמו מגזר התעשייה – ויוודאו שהוא מושך אותם. מגזר התעשייה צריך ליזום חדשנות ולהטמיע טכנולוגיות חדשות. אז תתחברו לקטר הזה, הוא רץ קדימה, שלא יישאר לבד'.

טליה גזית שותפה וראש טרנספורמציה דיגיטלית ב-PwC ישראל הסבירה על התהליך שחברות צריכות לבצע בכדי להצליח בתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית. בדבריה אמרה: 'הצלחתן של חברות בטרנספורמציה, עוד בטרם ההטמעה הטכנולוגית, נעוצה בעובדה שהן שינו קודם כל את הקונספט העסקי שלהן שבהכרח משלב בתוכו טכנולוגיה.

חברות מבינות היום את המגמות הגלובליות בעולם, כמו קיימות, שמירה על כדה"א, בריאות ותזונה, מתחברות אליהן ומבססות את כל הקונספט העסקי שלהן עליהן. שינויים נוספים יש לבצע ברמת השוק, ברמת החברה והלקוחות. לבסוף, יש להתייחס למוצר. היום הלקוחות אינם מתעניינים רק במוצר, אלא גם ביכולת שלהם לקבל מענה לצרכיהם ולבעיותיהם.

טרנספורמציה דיגיטלית מתחילה כאמור בבניית קונספט עסקי המושפע משלושה מרכיבים עיקריים: הכללים שלפיו השוק מתנהל; למידה של טכנולוגיות שיכולות לשרת את הקונספט שלנו וסקירה של נכסים משמעותיים שקיימים במפעלים וניתן להעצים אותם לטובת הדיגיטציה. בשלב השני מתחילים בתהליך עיצוב הפתרונות הטכנולוגיים שישמשו את הקונספט החדש. לאחר מכן, מגיע שלב ההטעמה שבו מתבצעת התייעלות באמצעות הטכנולוגיה והאוטומציה זאת בכדי להקטין הוצאות מחד, ובכדי להשקיע אותם בצמיחה דיגיטלית מאידך. אם אתם רוצים להיות שחקנים בעולם החדש, עליכם לשחק בכללים של העולם החדש'.

נעמה דרוקמן, שותפה, ייעוץ טכנולוגי ב-PwC ישראל דיברה על יצירת מערכת יחסים מתקדמת עם הלקוחות בעידן הדיגיטלי: "על פי נתונים, 70% מהאנשים מצפים לחוויה דיגיטלית טובה יותר. 73% מהקניינים הם בני דור ה-Y וההזמנות המקוונות בעולם ה-B2B צמחו ב-44%.

העולם עבר לתצורה של הזמנות מקוונות, ואם כארגון אין לי אפשרות ליצור מסחר אלקטרוני בעולם ה-B2B אז מעיני הארגון נעלם פלח שוק ענק. כניסה לעולם המסחר האלקטרוני יכול להביא לעלייה של 33% הכנסות יותר במשך 3 השנים הראשונות. חווית השירות עצמה חייבת להיות הכי אישית שניתן לייצר ללקוח שלנו. יש לצפות מראש את מה שהלקוח צריך ולהציע לו זאת בזמן הנכון לו ובערוצים הנכונים לו.

לאחר מכן עלו לבנה זגורי, סגנית בכירה למנהלת הרשות להשקעות ורוני אבני מנהלת תכנית המכינה למחקר ופיתוח שהציגו את המסלולים הקיימים בישראל לעידוד תעשייה מתקדמת בישראל על ידי קידום תהליכי חדשנות להגדלת פיריון בתעשייה היצרנית והקמת מפעלים וקווי יצור למוצרים מתקדמים ולתהליכי ייצור חדשניים בישראל. כמו כן דן סקר, מנהל מחלקת דיגיטל, תעשייה וסייבר, הרשות לחדשנות – ISERD ציין את המסלולים והמיזמים שמקדם האיחוד האירופאי בנושא.

בני אמויאל מנכ'ל המכון לייצור מתקדם, סיכם את הפאנל והציג למשתתפים תוצאות ודוגמאות מהשטח של מפעלים שעברו תהליכי דיגיטציה בשנה האחרונה. אמויאל סיפר כי המכון לייצור מתקדם החל לפעול באישור משרד הכלכלה ב-1.3.2020, ממש טרום פרוץ הקורונה.

בתכנית המקורית שנבנתה היה על המכון לסייע לשיפור פריון בעזרת הטמעת טכנולוגיות ושיטות ניהול מתקדמות בכ-20 במפעלים. אולם, עם פרוץ המשבר, המכון נאלץ להתאים את תכנית העבודה למציאות המשתנה ובפועל הגדילו משמעותית את הסיוע למפעלים וסייעו במהלך השנה האחרונה למעל 200 מפעלים. המכון פועל בארבעה תחומים: מערכות מידע, שיפור תהליכים, הכנסות אוטומציה ובקרה ודיגיטציה של תהליכים באמצעות מפת דרכים מותאמת לכל ארגון הכוללת כלים והמלצות.

התעשייה היצרנית היא הייטק לכל דבר.תעשיית ההייטק מייצרת ב-9% מכוח התעסוקה בארץ, התעשייה היצרנית פי כמה וכמה, ולכן יש חשיבות בהשקעה ובתעשייה היצרנית ובחיבור בין ההייטק לתעשייה.


לאחר הכנס התקיימה תערוכת מיזמים טכנולוגיים מתחומים שונים הפונים לתעשייה וכן נערכו מפגשים מקצועיים אישיים לחברות ב 5 מסלולים, בהם העניקו למשתתפים כלים מעשיים מותאמים.

כנס הצפון התקיים בפארק הייטק בר-לב ששם לו לחזון לייצר שינוי אזורי חברתי - כלכלי באמצעות תעסוקת הייטק. ולקדם את ימצוב הצפון כזירת הייטק צומחת ומובילה בתעשיית החדשנות הישראלית. חברות הייטק, סטארטאפים, חממות, אקסלרטורים ומוסדות אקדמיה כבר פועלים באזור לצד חברות תעשייה ושיתופי הפעולה בין התעשיות יוצרים תוצרים איכותיים המגדילים את התוצאות העיסקיות של שני הצדדים.

מידע על הכנס:

/www.barlevhightech.co.il/conference

למידע נוסף:

www.barlevhightech.co.il
מירב מצגר משה, בני אמויאל וטליה גזית. צילום: בר גוטהרץ barpic

 
שלח לחבר להדפסה

כתבות נוספות במדור מפגשים :
*   זוכה 'כוכב נולד' תמיר גרינברג פתח אתמול...
*   מתן לרנר מנכ'ל מלון 'דן אכדיה' בהרצליה...
*   ועידת הגליל תתקיים בשנה הבאה בכרמיאל...

אינדקס אתרים  
SSD בניית אתרים

הוסף למועדפים