מאז הוקמה מחלקת הקורנה הקהילתית של 'כללית' במחוז חיפה וגליל מערבי אושפזו בה למעלה מ-500 חולים. צילום: צבי מינקוביץ' דוברות 'כללית'

מדובר במאות אחוזים יותר מסך חולי הקורונה שאושפזו בבתי החולים באיזור.בניגוד לרושם בתקשורת הרי שבפועל מרביתם של חולים הקורונה מטופלים במסגרת הקהילה באישפוז בית ומלונות ומלווים על ידי צוות מחלקת הקורונה של כללית בקהילה מבוקר עד לילה, 7 ימים בשבוע

פורסם ב: 03/05/2020 18:58

חמ'ל מחלקת קורונה במטפל בחולי קורונה של 'כללית' במחוז. צילום: דוברות 'כללית'
במחלקת הקורונה בקהילה שהקימה 'כללית' במחוז חיפה וגליל מערבי לפני למעלה מחודש, בסמוך לפרוץ המשבר, טופלו עד כה למעלה מ-500 מאושפזי קהילה. ד'ר אפרת גיל מונתה לנהל את המחלקה המיוחדת בנוסף על היותה מנהלת המערך הגריאטרי של 'כללית' במחוז והיא מדווחת על מאושפזים במסגרתה עם 230 חולי קורונה, אשר רובם נמצאים באישפוז בביתם וחלקם במלונות אישפוז.

המחלקה כוללת צוות של 15 רופאים מומחים ברפואת משפחה, פנימית ואו גריאטריה ו-4 אחיות בכירות בחמ"ל, בניהולה של אורלי צור עוזרת מנהלת הסיעוד במחוז, יחד עם עשרות אחיות במרפאות שמלוות לאחר קליטה ראשונית את המטופלים במהלך תקופת האישפוז. בנוסף לכך מלווים המטופלים ע'י צוות העובדות הסוציאליות, בניהולה של העובדת הסוציאלית יפעת אלון, אשר יוצרות קשר יזום עם כל מתאשפז קהילה וכן עומדות לרשות מי שנקלע למצוקה רגשית ומבקש סיוע או שהצוות במחלקה מאתר כי נדרשת התערבות של איש מקצוע טיפולי. בצוות המחלקה גם מיטב אנשי המנהל במחוז.

מרגע שמתקבלת תשובת מעבדה חיובית מלווה צוות המחלקה לקורונה בקהילה את החולה שאובחן. רופא היחידה יוצר קשר עם המטופל בתוך זמן קצר מועד קבלת התוצאה של בדיקת המעבדה, מעדכן אותו בדבר האבחנה ומתשאל באשר למצבו, הרגשתו הכללית, מחלות הרקע, תנאי המגורים ואפשרות הבידוד בבית והתמיכה המשפחתית. בהתאם לנתונים אלה והמידע בתיק הרפואי הממוחשב, הוא מקבל החלטה אם הכרחי להפנות את החולה לאישפוז בבית חולים או ניתן לאשפזו בבית או בבית מלון ומעבירו לטיפולה של אחות מתאמת טיפול בחמ"ל, אשר מדריכה אותו על מהלך האשפוז עד להחלמה, כיצד לתפעל את מכשור הסטורציה למדידת אמת החמצן בדם, מד החום ועוד בהם מציידת 'כללית' כל מאושפז קהילה.

מיידעים ומדריכים אותם כיצד לשמור על בידוד וכללי ההתנהגות הבריאותית במהלך תקופת האישפוז בקהילה. בצד ההתייחסות הרפואית, מהווה אוזן קשבת לצרכים ובעיות שמציג המטופל. בהמשך, אחות החמ'ל דואגת להעביר את פרטי המאושפז לאחיות מרפאת האם שלו ב'כללית' אשר יוזמות פעמיים ביום, בוקר וערב, שיחה טלפונית עם כל מטופל, לניטור מצבו בעזרת תוצאות המדידות שמבצע ומידע על תחושותיו, כפי שעולה בשיחה עמו. הן קשובות לכל שינוי עליו מדווח המטופל ומפעילות שיקול דעת מקצועי כאשר להתרשמותן נדרשת התייחסות רפואית או אחרת. במקרה של החמרה מתבקש המטופל ליצור קשר יזום מצדו ולעדכן מיידית.

בבתי המלון יש נציג 'כללית' המתפקד כאיש קשר לפתרון בעיות שמתעוררות במקום. 'מדובר באתגר טיפולי גדול הדורש מיומנות רבה' מציינות ד'ר גיל ואורלי צור, כי אין מפגש פנים אל פנים עם המטופל ועל הצוות להיות קשוב, עירני ומקצוען דיו כדי לאבחן בתנאים אלה כל מקרה של הדרדרות ובעיקר נוכח העובדה שמדובר במחלה שעלולה להפתיע וחולה קל יכול במהרה להדרדר לסכנת חיים.

כך לדוגמה, מטופל שנתוני מד הסטורציה שדיווח היה תקין, נשמע לאחות החמ'ל בשיחה שיצרה עמו מדבר בכבדות. על אף שטען שהכל בסדר, האחות דאגה לשוב ולהתקשר אליו לאחר כחצי שעה ושמעה שהוא מתקשה מאד בנשימה. בהתייעצות עם הרופא הוחלט לשלוח נט'ן ולפנותו לבית החולים, החלטה שבדיעבד הצילה את חייו.

מטבע הדברים מספר הצוות, הטיפול אינו מסתיים ברפואה. דאגנו לאחד משפחות כדי שילדים לא ישהו בנפרד מהוריהם, סייענו בקישור לעמותות כדי שנער יזכה לחגיגת בר מצווה במלון בו שהה ועוד שפע סיפורים אנושיים שיכולים להכיל ספר.

רונן נודלמן מנהל 'כללית' במחוז חיפה וגליל מערבי סיכם כי מחלקת הקורונה הייחודית שהקימה 'כללית' הוכיחה את עצמה ככתובת מקצועית איכותית שבה חולי הקורנה מבוטחי 'כללית', זוכים לליווי על ידי מיטב הרופאים והאחיות גם כשהם מאושפזים בקהילה. צוותי החמ'ל עובדים מבוקר עד לילה, 7 ימים בשבוע וראויים להערכה על הטיפול המקצועי והמסור שהם מעניקים למאושפזי הקהילה'.
חמ'ל מחלקת קורונה של 'כללית' מחוז חיפה וגליל מערבי. צילום: צבי מינקוביץ דוברות 'כללית'

 
שלח לחבר להדפסה

כתבות נוספות במדור בריאות :
*   מי הפתיעה את חברי צוות מוקד הלילה...
*   מהנדס, חוקר ננו ומשפטן באוניברסיטת...
*   ד'ר דליה קסנר, מנהלת חדשה -ישנה חזרה...

אינדקס אתרים  
SSD בניית אתרים

הוסף למועדפים