טיפים מעשיים לארוחת החג בצל הקורנה באדיבות חלי ממן , מייסדת קבוצות תמיכה לאורח חיים בריא. כתבה וצילמה: רונית קיטאי

איכלו חצי מכל דבר. שתו הרבה מים,המנעו מטיגונים מיותרים, ועוד עצות מעשיות שימנעו מכם עלייה במשקל בחג

פורסם ב: 06/04/2020 12:13

מימין לשמאל צוקי גלאי מנכ'ל גלאי תקשורת, מירי חיון סמנכ'ל גלאי תקשורת וחלי ממן. צילום: רונית קיטאי
1. להימנע מטיגונים מיותרים. להעדיף שיטות בישול כגון: אפיה, צלייה, בישול ואידוי. לדאוג כל הזמן למנות של ירקות מכל הסוגים.

2. מים, מים, מים . להקפיד על שתייה מרובה יותר מאי פעם, גם תורם לירידה במשקל וגם יעזור לאלו הסובלים מעצירות בתקופה זו.

3. על כל שולחן פסח יש ביצה קשה – אכילה של ביצה קשה בתוספת כוס דיאט קולה תתרום לתחושת שובע אדירה.

4. לעבור את החג ללא עלייה, זה הישג בפני עצמו.

5. אחמד: אכול חצי מכל דבר. ניתן לחלק את מנת החלבון ואת מנת הפחמימה ובכך להיחשף ליותר טעמים בארוחה.

6. פטמה: אשתו של אחמד, להשתמש במפית נייר בסיום הארוחה, לקמט אותה ולשים בצלחת, מעין הכרזה שסיימתי את הארוחה.

7. לא להיות היסטריים, לחץ יגרום לנו ליפול. ליהנות מהמשפחה, מהאוכל, מאווירת החג ולזכור שהכל במידה.

8. לא להגיע לארוחה רעבים מדי. בדרגת רעב גבוהה מדי אנחנו מאבדים את שיקול הדעת, ועם כל הרצון הטוב "נחטוף" על ימין ועל שמאל.

9. אולי זו ההזדמנות לעזור .גם תירשם נקודת זכות וגם בורחים קצת מהשולחן.

10. והעיקר, להפעיל שיקול דעת וליהנות מהאוכל.


***

חג הפסח מתקרב ובמשך השבוע של חג זה, אנו כיהודים מסמנים את יציאת אבותינו מעבדות לחירות – אז איך עוברים את חג הפסח בשלום? מה עושים עם השמן, הביצים והקינוחים בשבוע הזה ואיך מוצאים תחליף למצות?

חלי ממן, מייסדת קבוצות תמיכה לאורח חיים בריא מעניקה לנו רעיונות, טיפים וקצת משמעת עצמית כדי לעבור את חג הפסח בצורה בריאה :

אם אתם מארחים אצלכם השתדלו השנה להגיש פחות מנות עיקריות ולהגיש יותר סלטים טריים. זה משפיע על כמות האוכל שאתם מסוגלים לאכול.

חשוב לספור קלוריות תמיד וחג הפסח הוא לא יוצא מן הכלל. לכן נסו למצוא חלופה בסיסית למצה ולארוחות החג: העשירו כל ארוחה בירקות טריים, אורז ושעועית הם מהווים תחליף נהדר ובריא יותר.

אלכוהול : שתיית יין בליל הסדר היא מצווה חשובה אך אין דגש על סוג היין. הערך הקלורי כפול ביין מתוק ביחס ליין יבש ומיץ ענבים. ניתן לחסוך בקלוריות אם נבחר בהתאם את כוס היין שלנו. רצוי שהשתייה הנוספת בארוחה תהיה דלת קלוריות. למשל, מים עם קוביות קרח, עלי מנטה ופלחי לימון בכד שקוף יהוו בנוסף לרוויה גם קישוט צבעוני לשולחן החג. (יין רוזה =95 קלוריות לכוס על פני יין אדום מתוק =170 קלוריות לכוס.

חרוסת :החרוסת היא מאכל יהודי מסורתי שמהווה חלק בלתי נפרד מארוחת ליל הסדר. החרוסת מתוקה, טעימה ונמרחת בקלות על המצה. אפשר ליהנות מחרוסת מסורתית דלה בקלוריות, משביעה ומלאה ויטמינים: 4 תפוחי עץ בינוניים, חצי כוס יין קינוח כשר לפסח, חצי כוס צימוקים, 1 כוס אגוזי מלך, 1 כפית קינמון טחון, מעט אגוז מוסקט, 1 כפית דבש. טוחנים את כל המרכיבים יחד ומקבלים חרוסת נהדרת.

מצות – אז מה כדאי לנו לבחור? על מה צריך להסתכל?

תמיד מומלץ לאכול מוצרים מחיטה מלאה. מצה מחיטה מלאה מכילה 100 קלוריות ליחידה וכמעט 3 גרם סיבים תזונתיים. שזה כבר כ 10% מההמלצה היומית. כמות בהחלט מכובדת. יש גם מצה מועשרת בסיבים – מצה שמורכבת גם מחיטה מלאה וגם מסובין חיטה. במצה זו יש 23% סיבים!.
הסיבים התזונתיים סופחים אליהם נוזלים. בזכות התכונה הזו הם יוצרים את הנפח שתורם לתחושת השובע ולעיכול טוב של המזון. לכן חשוב לשתות מים יחד עם אכילת מצה עשירה בסיבים – כך נספק לסיבים שבמצה את הנוזלים שנדרשים להם כדי 'לעשות את העבודה' (= לעזור לנו להרגיש שבעים ולעכל טוב יותר את המזון)
מומלץ להרבות בשתיית מים עם אכילת מצה מועשרת בסיבים. ואם אתם משוחרי האורגני, אפשר למצוא גם מצות אורגניות מחיטה מלאה. עשירות גם הם בסיבים תזונתיים כמובן ומכילים את אותה כמות קלוריות ליחידה כמו מצה מחיטה מלאה..
מצות ביצים מכילות מיץ פירות וביצים בנוסף לקמח. 120 קלוריות ליחידה. אם להעדיף אותם על פני המצה הרגילה זה רק ענין של טעם. אין הבדל משמעותי בהרכב התזונתי של המצות האלו.

מצה מצופה שוקולד מכילה 200 קלוריות ליחידה. אז אם אתם מאלו שמחכים לפסח רק בגלל המצה עם השוקולד – אולי כדאי להעדיף מצה כזו, שכבר ארגנו לכם עליה את השוקולד. אחרת, כשאתם מורחים שוקולד לבד על המצה, זה יכול להגיע בקלות ל 400 קלוריות ויותר. אבל – הזהרו, כשפותחים את החבילה אפשר לאכול עוד מצה ועוד אחת בלי להתאמץ ובלי להיות מודעים לכמה בעצם אכלתם. אז – קחו אחת, ולפני שאתם אוכלים – סיגרו את החבילה ושימו למעלה. שלא תתפתו.

ועוד קצת טיפים :

עצירות – לא נעים, אבל מצות כידוע גורמות לעצירות, עוד סיבה לאכול מהן פחות. ההמלצה לאכול מסודר, כל 3 שעות, להרבות בשתיית מים ובצריכת ירקות העשירים בסיבים תזונתיים.

תפוחי אדמה: כן, בחג הפסח רבים מאיתנו אוכלים כמות גדולה מאוד של תפוחי אדמה. כדי לשלב אותם נכון בתפריט כדאי לזכור שתפוחי האדמה מהווים תחליף ללחם. תפוח אדמה אחד (בינוני) שווה ברמה הקלורית לפרוסת לחם או לחצי מצה ( 75 קלוריות). לכן, חשוב מאוד להעריך כמה תפוחי אדמה מוגשים בכל מנה. בטח שעדיף לא לטגן אותם, ואם מתבלים בשמן אז במדידה, בכף או בכפית, כדי שנדע כמה שמן הוסף.

ביצים: ביצים מהוות מקור מצוין לחלבון, שהוא בעל איכות תזונתית גבוהה ביותר. החלמון לעומת זאת מכיל שומן וכולסטרול. לכן חשוב לצרוך אותו במידה ובמדידה. ביצה מכילה כ- 80 קלוריות ליחידה. כשרוצים להגדיל את כמות החלבון, אפשר פשוט להפריד ולהוציא חלק מהחלמונים.


תהנו מכל רגע וחג שמח.
שלח לחבר להדפסה

כתבות נוספות במדור קצר ולעניין :
*   מנכ'ל 'רב בריח' עידן זו-ארץ הודיע על...
*   ההר הוליד גור(י) 'סודהסטרים' הכריזה...
*   משבר נגיף הקורונה ממשיך לייצר משברים...

אינדקס אתרים  
SSD בניית אתרים

הוסף למועדפים